کد خبر : ۱۲۳۳۳
به روز شده در : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا، وظیفه تخصصی اصناف است، گفت: برخی نمایشگاهها محل فروش کالا شده در حالیکه باید ارتقای دانش تولیدکنندگان را دنبال کنند.
به گزارش بامداداقتصاد به نقل از مهر، قاسم نوده فراهانی امروز یکشنبه ۲۷ مرداد ۹۸ در نشست خبری با خبرنگاران، از وجود اصناف توانمند در حوزه تولید خبر داد و گفت: متاسفانه علیرغم اینکه در میان واحدهای صنفی تولیدی، تولیدکنندگان مجربی حضور دارند، گفت: از ظرفیت تولید صنوف تولیدی به خوبی استفاده نمی‌شود؛ در حالیکه برخی از کشورها برای حمایت از تولید حتی وزارتخانه دارند.

برگزاری نمایشگاه، کار تخصصی اصناف است

رئیس اتاق اصناف تهران افزود: تولیدکننده باید فقط به فکر تولید، به کارگیری دانش فنی و استفاده از تکنولوژی‌ها در عرصه تولید محصولات خود بوده و عرضه و صادرات کالاهای خود را به فرد متخصص این حوزه واگذار کنند؛ چراکه تجربه نشان داده یک تولیدکننده نمی‌تواند لزوما توزیع کننده خوبی هم باشد.

وی تصریح کرد: متاسفانه برگزاری نمایشگاهها در کشور با مشکلات بسیاری مواجه است و علیرغم اینکه نمایشگاه نباید محل فروش کالا باشد، اما این اتفاق رخ می‌دهد؛ به این معنا که گاهی نمایشگاه برگزار نمی‌کنیم؛ بلکه فروشگاه دایر می‌شود و همه به عرضه کالاها می‌پردازند.

به گفته نوده فراهانی، برخی از نمایشگاه‌ها به محل فروش کالا تبدیل شده‌اند، در حالیکه برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی وظیفه اصناف است و این نمایشگاه‌ها باید با هدف ارتقاء کیفیت و دانش تولیدکننده، تأمین کننده و عرضه‌کننده کالا برگزار شود.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در راستای ارتقاء دانش، آگاهی فعالان و ارتباط هرچه بیشتر، تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان و صادرکنندگان است؛ ضمن اینکه در کنار برگزاری نمایشگاه باید علم و دانش تولیدکننده، عرضه‌کننده و تأمین کننده مواد اولیه ارتقاء یابد.

نوده فراهانی خاطرنشان کرد: در عین حال باید شرایطی پیش روی تولیدکننده قرار داده شود تا تمام توجه و برنامه‌ریزی آن معطوف به ارتقاء کیفیت محصول نهایی باشد؛ این در شرایطی است که در وضعیت منطقی و اصولی، هر یک از فعالان حوزه تولید، تأمین و صادرات محصولات باید به کار اصلی خود بپردازند؛ اما به دلیل آنکه شرایط اقتصادی و فرهنگی بازار کسب و کار ایران تا حدودی متفاوت است، تولیدکننده خود شخصا به تأمین مواد اولیه و صادرات می‌پردازد.

اتحادیه‌ها از صدور صرف جواز کسب فاصله بگیرند

همچنین در این نشست، سعید حیاتی، رئیس اتحادیه چرم طبیعی، مصنوعی و لوازم کفش با بیان اینکه اتحادیه‌ها می‌توانند به عنوان رصدکننده بازار مشکلات را به لحظه دریافت و به مراجع مرتبط منتقل کنند، افزود: اتحادیه های صنفی باید تنها از صدور جواز کسب فاصله بگیرند و شرایطی را تجربه نمایند که شرایط بازار تغییر قابل توجهی را تجربه کند.

وی افزود: هم اکنون تولید یک جفت کفش نیازمند ۳۶ تا ۴۰ قلم کالای واسطه‌ای است، این در حالی است که در یک سال اخیر چالش‌های بسیار زیادی در تأمین مواد اولیه ایجاد شد که با برنامه ریزی‌های مدون، بسیاری از مشکلات رفع شد اما نمی‌توان تمام نیازهای تولید را در کشور تامین کرد؛ البته در پاره‌ای از زمان بازار با کمبود چسب روبرو شد که با رصد و بررسی بازار، این مشکل رفع و در حال حاضر مازاد نیاز داخلی به بازارهای هدف صادر می‌شود.

تولید و فروش کفش با طراحی ایرانی

همچنین علیرضا اژدرکش، رئیس اتحادیه کفش ماشینی و پلاستیکی نیز در این نشست، از برگزاری اولین نمایشگاه برندهای کفش، کیف و کالای ورزشی در پنجم تا هشتم شهریورماه امسال خبر داد و تصریح کرد: هر لباس و پوشاکی که انسان با توجه به سلیقه و شرایط اجتماعی خود استفاده می‌کند، زیرمجموعه صنعت مد و فشن به حساب می‌آید که اگر این مهم را بپذیریم می‌توان به طراحی ایرانی-اسلامی و اقتصاد اصولی این صنعت بیش از گذشته ورود کرد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه مذکور با رویکرد طراحی و تولید محصولات ایرانی- اسلامی برگزار شود، خاطرنشان کرد: هدف اصلی این است که ایران در کنار دیگر کشورهای تولیدکننده و صاحب برند و طراحی قرار گرفته و محصول با طراحی ایرانی-اسلامی به بازار معرفی کند؛ البته در صنعت مد کشور، فاصله طراحان و تولیدکنندگان قابل توجه است و در این نمایشگاه به دنبال آن هستیم تا این فاصله را کاهش دهیم.

وی همچنین افزود: با کارگروه مد و لباس و انجمن طراحان در زمینه حضور و تاثیرگذاری قابل توجه طراحان، جلسات متعددی برگزار شده است تا بتوان این روند را اصلاح کرد.
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: