آخرین اخبار
کد خبر : ۳۱۲۳۸
به روز شده در : ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
مهدیه رضاقلی زاده
کرونا نقطه عطف توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران و جهان است.

توسعه اقتصاد دیجیتال در دنیا را یکی از آثار مثبت شیوع همه گیری ویروس کرونا است و درکنار تمام پیامدهای منفی و زیانبار کرونا در دنیا نظیر تحمیل شوک های سنگین به اقتصاد جوامع، افزایش بیکاری به ویژه در کسب و کارهای کوچک، افت شدید تجارت خارجی و مواردی از این دست، این بیماری سبب توسعه اقتصاد دیجیتال در جوامع شد.

مهمترین مشخصه اقتصاد پساکرونا دیجیتالی شدن آن ستف دیجیتالی شدن اقتصاد به این مفهوم نیست که یکباره در این بحران خلق شده باشد بلکه اقتصاد دیجیتالی در یک روند تکاملی از ساختار کلی اقتصاد به منظور تسهیل شرایط و کسب منافع بیشتر از مبادلات و تجارت بین کشورها شکل گرفته است.

اقتصاد دیجیتالیسبب برچیده شدن موانع ورود به بازار و کاهش هزینه های مبادلاتاست و از طریق امکان دسترسی اطلاعات و مقایسه قیمت ها و کیفیت ها، قدرت مصرف کننده ها افزایش یافته و این موضوع سبب رونق اقتصاد دیجیتال در جوامع مختلف شده است بطوریکه سهم این بخش از اقتصاد در کشور نیز افزایش یافته است.

 توسعه کسب و کارهای آنلاین را اصلی ترین خروجی جامعه کرونا زده ایران است و برگزاری کلاس ها، رویدادها و کنفرانس ها، دورکاری و فرآیندهای اداری، فعالیت های بانکی و خریدهای آنلاین از جمله مصادیق توسعه اقتصاد دیجیتال است.

 نفوذ دیجیتالی شدن اقتصاد در جوامع  ناشی از تغییر سبک زندگی و رفتار مردم در دوران قرنطینه می باشد و امریست ناگزیر . اکنون ابزارهای فناوری جزء نیازهای ضروری زندگی مردم محسوب شده و این فرآیند تحولی به سود اقتصاد دیجیتال و در جهت توسعه آن خواهد بود.

 تقاضای استفاده از فضای مجازی برای برطرف کردن نیازها  افزایش یافته و به طور قطع هرچه شمار کاربران در فضای مجازی افزایش یابد، تعدا متقاضیان اقتصادی نیز بیشتر می شود و صاحبان کسب و کارهایی که توان حضور در این عرصه را دارند به سمت بهره گیری از اپلیکیشن ها و خدمات دیجیتال رفته و می توانند به توسعه فضای دیجیتال کشور کمک کنند.

افزایش گرایش مردم به سمت استفاده از فضای دیجیتال تلنگری برای جوامع در جهت تمرکز بر دیجیتالی کردن خدمات متنوع می باشد و اکنون که کسب و کارهای دیجیتال با سرعت بیشتر و بسیار راحت تر از همتایان غیردیجیتالی خود، دوران سخت کرونا را سپری می کنند، ضروری است کشورها توجه بیشتری به این حوزه نشان دهند.

باید به سمت سرمایه گذاری و افزایش سواد دیجیتالی در سطح کشور حرکت کرد و افزایش نفوذ اقتصاد دیجیتال مستلزم بهره گیری از ابزارهای مختلف در این عرصه بوده و همه این موارد در سایه افزایش دانش و سرمایه گذاری در حوزه دیجیتال محقق می شود. 


اقتصاد پساکرونا را متفاوت است و اینکه اختلاف معناداری بین مؤلفه های این اقتصاد جدید با اقتصاد قبل از شیوع کرونا وجود دارد .در اقتصاد پساکرونا، دستیابی به رشد و جهش های اقتصادی بالاتر برای کشورهایی که در حوزه دیجیتال با برنامه مشخص و مدونی گام برداشته اند بهتر محقق می شود و کشورهای پیشرو در این عرصه موفق تر خواهند بود.
باید بر ضرورت ارزیابی برنامه های تحول در اقتصاد کشور تاکید کرد و برنامه های توسعه ای در جهت افزایش اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان در کشور بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد و امید است با افزایش سهم این حوزه از اقتصاد در کشور شاهد شکل و شمایل جدیدی از زندگی روزمره و کسب و کارها باشیم.






ایسنا
عضویت در خبرنامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: